محل تبلیغات شما

بررسي اهميت و ضرورت به‌كارگيري وبلاگ در روابط عمومي و نقش كاركردي آن

استفاده حرفه‌اي از وبلاگ در روابط عمومي به عنوان ابزار كارآمد و شايسته در امر اطلاع‌رساني قابل تعمق بوده و بايد مورد توجه جدي قرار بگيرد. وبلاگ قادر است بسياري از فاصله‌هاي كاذب و واقعي ايجاد شده را محو و كمرنگ نموده و در دستيابي سازمان به اهداف خود، مددرسان روابط عمومي‌ها باشد. به گزارش خبرنگار سرويس نگاهي به وبلاگ‌ها»ي ايسنا، محسن صانعي يارندي در وبلاگ http://www.sanei.blogspot.com در اين باره نوشته است: از روابط عمومي تاكنون تعاريف گوناگوني ارايه شده است. ارايه نظريات گوناگون و هم‌چنين شرح وظايف آن نيز توسط محققان و دست‌اندركاران، به شايستگي و به تفصيل بيان گرديده است. فارغ از تعاريف سازماني و اداري از روابط‌عمومي، اين واژه ريشه‌اي عميق در معارف و فرهنگ بشري دارد. مانند ساير علوم، در مسير پيشرفت فن‌آوري بشر از توانايي‌هاي جديد و امكانات گوناگون بهره‌مند گشته است كه از آن به عنوان علم، هنر و فن ياد نموده و آن را هنر هشتم ناميده‌اند. در عصر حاضر، با امكان انتشار مطالب بر روي وب، رواج استفاده‌هاي گوناگون از اينترنت و پخش ماهواره‌اي، ارتباطات در حوزه روابط عمومي نيز رنگ و بوي ديگر يافته است. نشر الكترونيك با امكان نزديك‌تر كردن روابط عمومي به عرصه انتشار عقايد و آرمان‌ها تاثيري مضاعف در نزديك شدن روابط عمومي به رومه‌نگاري داشته است. پيشرفت سريع بشر و دستيابي به فن‌آوري از قبيل جي پي اس، ارتباطات مخابراتي و اينترنتي آن هم از نوع متحرك يا موبايل عناصري بودند كه در تخيل ما جايگاهي نداشتند. جامعه ما نيز عليرغم همراهي كند خود با اين تحولات هم‌اكنون از بسياري از اين مواهب بهره‌مند است. شبكه اينترنت با رفع نيازهاي گوناگون ما، به يكي از لوازم پراهميت زندگي ماشيني تبديل شده است. تبادل اطلاعات، پول، سرمايه و موارد ديگر در كمترين زمان به وسيله اينترنت، اهميت آن را بيش از پيش براي ما روشن مي‌كند. قريب به اتفاق كاربران اينترنت؛ دفتر خاطرات، نوشته‌ها، افكار، عكس‌ها و تحليل‌هاي خود را بر روي شبكه انتقال داده و با اين وسيله از نظرات ديگران درباره خود به سادگي مطلع مي‌شوند. چيزي كه قبلا وجود نداشت، پديده وبلاگ كه واژه‌هاي خودنگاري و رومه‌نگاري در عرصه وب نيز را به آن اطلاق مي‌دهند. هر چند كه با سمت و سوي ژورناليستي متولد شد، اما به سرعت توانست به جايگاه سهل و آسان انتشار اطلاعات و هم‌چنين اخبار، نظرات و عقايد شخصي براي عموم بدل شود. هم‌اكنون در تمام دنيا واژه‌هاي بلاگ و بلاگر، مفهومي عام و پذيرفته شده‌اند. رونق سريع آن از استفاه عموم فراتر رفته و به عنوان يكي از مومات هويت فردي و حتي حرفه‌اي رخ مي‌نماياند. بررسي آمارهاي موجود درباره‌ي ميزان استفاده كاربران ايراني از وبلاگ و وبلاگ‌نويسي اهل فن را بر آن مي‌دارد كه نگاه ويژه‌اي به اين مهم داشته باشند. چراكه در ميان اقشار و طبقات مختلف جامعه ما هم‌اكنون جايگاه در خور يافته، از اساتيد تا محققان رشته‌هاي گوناگون تا دانشجويان و حتي ن خانه‌دار نيز از اين امكان نهايت استفاده را مي‌نمايند. كار بدان جا پيش رفته است كه در بعضي از كشورها به عنوان يكي از دروس دانشگاهي؛ اهميت، طريقه راه‌اندازي، بكارگيري و . در رابطه با وبلاگ تدر‌يس مي‌شود و حتما خوانده‌ايد كه در بعضي از كشورها بعضي از صنوف شغلي مم به برپايي وبلاگ گرديده‌اند، آن قدر پراهميت و كاراست كه رومه‌ها عليرغم تمام امكانات، انتشار روزآمد خود و داشتن مشتركان بسيار، وم راه‌اندازي يك وبلاگ را ضروري مي‌بينند كه مثال‌هاي گوناگون در اين رابطه از رومه‌هاي نامدار جهان قابل ذكر است. روابط عمومي در هر سطح از ارتباطات، از ميان فردي گرفته تا اجتماعي، از مشاغل‌ها و نهادهاي مدني، وظيفه‌يNGO تجاري گرفته تا فرهنگي و از ادارات و سازمان‌ها تا خطير اطلاع‌رساني را يدك مي‌كشد. يك مدير روابط عمومي در كنار ساير توانايي‌ها و مهارت‌هاي خود، مي‌تواند با بهره‌مندي از شبكه اينترنت و در قالب وبلاگ، نيازهاي سازماني را در راستاي انتشار اخبار و ديدگاه‌ها و همانا اطلاع‌رساني در مفهوم عام تحقق بخشد. توجه به اين نكته ضروريست كه وبلاگ در مقايسه با سايت و صفحات اينترنتي شركت‌ها و سازمان‌ها، كاركرد ويژه و قابل گفت‌وگو دارد، چراكه اغلب سايت‌ها عليرغم بهره‌مندي از صفحات فروم و تبادل نظرات و پيشنهادات، نمي‌توانند تحرك و پويايي وبلاگ را در معرض ديد خوانندگان قرار دهند. فارغ بودن وبلاگ از مواردي چون ادبيات ثابت و رسمي، ويرايش حرفه‌اي و امثالهم موجب برقراري ارتباط آسانتر با طبقات مختلف اجتماعي گرديده است كه اين خود يكي از دلايل رونق چشمگير وبلاگ در ايران و سراسر جهان بوده است و هم‌اكنون به‌عنوان معياري براي سنجش ميزان توسعه‌پذيري افراد عادي و تحصيلكرده در دنيا مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همگان مي‌دانند تغييرات بنيادي در يك جامعه و آن هم ايجاد رشد فرهنگي، سال‌ها زمان مي‌طلبد. تغيير در نگرش‌ها، رفتارها و عملكرد‌ها، امري محال نيست و وم انجام آن نيز غيرقابل انكار است. متخصص روابط عمومي و تبليغات با نگرش عالمانه و با توجه به عناصر گوناگون فرهنگ اجتماعي، قادر است افكار را در مرتبه اول نسبت به سازمان متبوع خود و در مرتبه دوم با رواج وفاق و همدلي اجتماعي، پالايش مؤثر نمايد. وبلاگ قادر است فاصله‌ها را از ميان برداشته و نقش مهمي در برطرف نمودن نيازهاي مخاطبين ما ايفا نمايد. كاركنان سازمان، شركت و يا هر مجموعه ديگر مي‌توانند در جريان تحولات در روابط عمومي، اخبار مديريتي و اهداف پيش رو قرار بگيرند. راه‌اندازي وبلاگ با استفاده از سرويس‌هاي عمومي و رايگان، امري بسيار ساده و آسان است. هر فرد علاقمند به راه‌اندازي وبلاگ قادر است با استفاده از امكاناتي كه براي اين امر تدارك ديده شده، يك بلاگ حرفه‌اي را با شرايط دلخواه و ايده‌آل در كمتر از پنج دقيقه راه‌اندازي كند. البته اين كار را بسياري از افراد و شركت‌ها، بر روي دامنه اينترنت اختصاصي خود نيز انجام داده‌اند كه با نگاهي به آن‌ها به اهميت وبلاگ و شكل و شمايل پذيرفتني آن واقف مي‌شويم. در اين برهه از زمان جاي تاسف بسيار است كه مي‌شنويم بعضي از مديران روابط عمومي اينترنت را وارد مقولات ارتباطي خود نكرده و يا آن را به طور كامل جدي نگرفته‌اند. عدم برقراري ارتباط با صندوق پست الكترونيك و بي‌اهميت دانستن آن فاصله ما را در عرصه پيشرفت با همتايان خود نشان مي‌دهد. بسياري از اساتيد ارتباطات و اهل فن اين رشته و تعداد زيادي از دانشجويان رشته‌هاي روابط عمومي و رومه‌نگاري، مدتهاست به اهميت وبلاگ پي برده و داراي وبلاگ شخصي هستند. رومه‌نگاران مطالب، نوشته‌ها و مقالات خود را بسيار راحت‌تر در وبلاگ‌هاي شخصي منتشر مي‌كنند. در آخر بايد اذعان داشت كه وبلاگ با حضور پرجوش خود مي‌تواند موانع احتمالي را در برقراري ارتباطات درون سازماني از بين ببرد. مواردي چون دور بودن فاصله، اختلاف سلايق، مشكلات و اخبار درون سازماني مثل تعويق حقوق، كاهش توليد، انتشار اخبار و شايعات نادرست و مسايل قابل ذكر بسياري، با دامن زدن به فرهنگ وبلاگ‌نويسي، بصورت هدايت شده و نظام يافته و در لواي اطلاع‌رساني شفاف، قابليت ترميم پيدا مي‌كند كه البته اخبار پيشرفت‌ها و توفيقات يك مجموعه اعم از خصوصي يا دولتي، تجاري و نيز امكان بسط و نشر را بسيار بهتر از گذشته خواهند يافت. البته نحوه‌ي ايجاد وبلاگ اختصاصي روابط عمومي و چگونگي تعامل با مخاطبان در اين حوزه جديد ارتباطي، خود جاي سخن بسيار دارد. 

قابل توجه دانشجویان مقطع کاردانی روابط عمومی

شش دلیل اهمیت وبلاگ نویسی برای روابط عمومی‌ها

بررسي اهميت و ضرورت به‌كارگيري وبلاگ در روابط عمومي و نقش كاركردي آن

وبلاگ ,كه ,روابط ,عمومي ,نيز ,گوناگون ,روابط عمومي ,عمومي و ,وبلاگ در ,و در ,را در ,ضرورت به‌كارگيري وبلاگ

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

رونق تولید داخلی مدرسه ما